CAN 2012
PUANI:6,5/10
CAN FİLMİNİ FULL İZLE
YöNETMEN raşit çelikezer
OYUNCUlAR Selen Uçer, serdar Orçin, Yusuf Berkan Demirbağ, erkan avcı
YApIM 2012 türkiye
sÜre 105 dk.
DaĞıtıM tiglon (Defne Film)
Yönetmeninin sözleriyle, “Bu film; aileler ve çocukları üzerine bir film, toplumdaki yerini dengelemeye çalışan insanların öyküsü. Sabretmeyi, sevgiyi, pişmanlığı anlatıyor.”can filmini izle, full izle,
CAN FİLMİ YAZISI
GeÇen yılın altın Portakal’ında ana jürinin tartışmalı kararları anımsanacak olursa, festivalden Behlül Dal Jüri Özel Ödülü’nün paylaşımcılarından biri olmak ve Kent Konseyi Ödülü dışında eli boş döndüğü söylenebilecek “Can”ın, neresinden bakılsa bariz haksızlığauğradığını bugün de tekrarlayabilirim. Bu tekrar, en azından festivali izleyen pek çok eleştirmenin en iyi kadın oyuncu dalında birincilik için gönlünden geçen Selen Uçer için öncelikli olarak geçerli ki, filmin bütününü yerden yere vuranların bile Uçer hakkında ‘bataklıkta açan nilüfer’ kıvamında sözler ettiğini belirtmeden geçmeyeyim. (Belki biraz garip ama gerçek; 31. İstanbul Film Festivali’nde de varlık gösteremeyen “Can”, dünyanın en saygın bağımsız film festivali Sundance’a kabul edilen ve jüriden özel ödül alan ilk Türk yapımı olarak tarihe geçmiş durumda.) Raşit Çelikezer, ilk filmi “Gökten Üç Elma Düştü”de pek iyi sınav verememiş, ortaya sıkıcı, akmayan, tıkız bir film çıkarmıştı ama “Can”da sisteminde ve anlatımında ısrar ederek, çizgisini belirginleştirerek, ilkinden birkaç gömlek üstün bir çalışma gerçekleştirdiği de açıkça görülüyor.
Yatmış ve ayaklarını duvara uzatmış halde konuşan genç bir çiftin görüntüleriyle açılan filmde Cemal ve Ayşe, uzun süredir çocuk sahibi olmayı isteyen ama bu emellerini gerçekleştiremeyen, alt sınıftan bir karı-koca olarak çıkıyorlar karşımıza. Erkeğin kısır olduğunun anlaşılması üzerine evlat edinmeye karar veren ama evlerine gelen minik bebekle birlikte, özellikle Ayşe’nin yaşadığı, bebeğe bir türlü ısınamamak gibi psikolojik sorunlar nedeniyle ciddi bir gerginlik girdabına kapılan çiftimiz, Cemal’in evi terk edip gitmesiyle darmadağın oluyor. Bundan sonrası, seyircinin gözünün içine soka soka, eskilerde kalmış bir deyimle söyleyecek olursak, ‘tam bir Türk filmi gibi’ gelişiyor. Cemal, çok zengin bir adamın kızıyla evlenip holding patronu haline geliyor, adını da ‘Cem’ olarak değiştiriyor. Ayşe ise İstanbul’da binlercesinin yanından öylece geçip gittiğimiz kadersiz, felleğin sillesini yemiş emekçi kadınlardan biri olarak, çocuğuyla birlikte hayata tutunmaya çalışıyor.
Raşit Çelikezer’in kurgu anlayışı, filmin başlarında ne olup bittiğinin tam olarak anlaşılamamasına yol açsa da merak etmeyin, taşlar yavaş yavaş yerine oturuyor, üç kişilik aile gibi dağılacakmış hissi veren film neyse ki derlenip toparlanıyor. “Can”ı belli bir süre sonra ikinci kez seyretmenin, algının kapılarını daha geniş biçimde açacağı kesin… online izle Ticari gösterime Anneler Günü’nün hemen öncesinde sokulan, öyküsü ve bağlanma noktasıyla bir yandan ‘sosyal sorumluluk projesi’ çağrışımları yaparken, bir yandan da ahir zaman Yeşilçam kordelası olma vasıfları taşıyan bir film “Can”. Yönetmenin, basın bülteninden aktardığım şu sözleri de bunun kanıtı gibi: “Bu film; aileler ve çocukları üzerine bir film, toplumdaki yerini dengelemeye çalışan insanların öyküsü.
Yatmış ve ayaklarını duvara uzatmış halde konuşan genç bir çiftin görüntüleriyle açılan filmde Cemal ve Ayşe, uzun süredir çocuk sahibi olmayı isteyen ama bu emellerini gerçekleştiremeyen, alt sınıftan bir karı-koca olarak çıkıyorlar karşımıza. Erkeğin kısır olduğunun anlaşılması üzerine evlat edinmeye karar veren ama evlerine gelen minik bebekle birlikte, özellikle Ayşe’nin yaşadığı, bebeğe bir türlü ısınamamak gibi psikolojik sorunlar nedeniyle ciddi bir gerginlik girdabına kapılan çiftimiz, Cemal’in evi terk edip gitmesiyle darmadağın oluyor. Bundan sonrası, seyircinin gözünün içine soka soka, eskilerde kalmış bir deyimle söyleyecek olursak, ‘tam bir Türk filmi gibi’ gelişiyor. Cemal, çok zengin bir adamın kızıyla evlenip holding patronu haline geliyor, adını da ‘Cem’ olarak değiştiriyor. Ayşe ise İstanbul’da binlercesinin yanından öylece geçip gittiğimiz kadersiz, felleğin sillesini yemiş emekçi kadınlardan biri olarak, çocuğuyla birlikte hayata tutunmaya çalışıyor.
Raşit Çelikezer’in kurgu anlayışı, filmin başlarında ne olup bittiğinin tam olarak anlaşılamamasına yol açsa da merak etmeyin, taşlar yavaş yavaş yerine oturuyor, üç kişilik aile gibi dağılacakmış hissi veren film neyse ki derlenip toparlanıyor. “Can”ı belli bir süre sonra ikinci kez seyretmenin, algının kapılarını daha geniş biçimde açacağı kesin… online izle Ticari gösterime Anneler Günü’nün hemen öncesinde sokulan, öyküsü ve bağlanma noktasıyla bir yandan ‘sosyal sorumluluk projesi’ çağrışımları yaparken, bir yandan da ahir zaman Yeşilçam kordelası olma vasıfları taşıyan bir film “Can”. Yönetmenin, basın bülteninden aktardığım şu sözleri de bunun kanıtı gibi: “Bu film; aileler ve çocukları üzerine bir film, toplumdaki yerini dengelemeye çalışan insanların öyküsü.
arkapencere / 11 - 17 Mayıs 2012
Yorum Gönder